شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

لایت کوین Litecoin (LTC) چیست؟ از صفر تا صد

Rate this post

لایت کوین Litecoin با علامت اختصاری LTC در سال ۲۰۱۱ توسط چارلی لی بر روی بستر بلاک چین متولد شد. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا شما را با تمام جزئیات این ارز دیجیتال آشنا کنیم.

لایت کوین Litecoin چیست؟

لایت کوین Litecoin یک ارز دیجیتال است. حالا سوال اصلی تر اینست که اصلا ارز دیجیتال چیست؟ اجازه بدید با یک مثال برای شما توضیح بدهم. به عنوان مثال، فرض کنید، شما در ایران زندگی می کنید و می خواهید برای فردی که در کشور آفریقای جنوبی زندگی می کند، وجهی ارسال کنید. اگر از یک بانک استفاده کنید، با مشکلات زیادی مواجه می شوید. در ابتدا ارسال وجه از طریق بانک به یک کشور خارجی، واقعا هزینه و کارمزد بالایی دارد. در ادامه ممکن است این فرآیند، روزها طول بکشد و به غیر از آن برای تایید این عملیات باید فرم های زیادی را در بانک تکمیل کنید.

حالا اگر تصمیم بگیرید که برای انتقال وجه از ارز دیجیتال استفاده کنید، می توانید از همه این مسائل جلوگیری کنید. اولاً، هزینه ارسال و کارمزد ارسال وجه در ارزهای دیجیتال بسیار ارزان است. برای مثال اگر در این انتقال از ارز دیجیتال لایت کوین Litecoin استفاده کنید، کارمزد این انتقال فقط چند سنت هزینه دارد!

ثانیا، انجام شدن این تراکنش، بسیار سریعتر از انتقال بانکی است. برای مثال اگر در این انتقال از بیت کوین Bitecoin استفاده کنید، رسیدن معاملات فقط ۱۰ دقیقه طول می کشد و اگر از لایت کوین Litecoin استفاده کنید این انتقال فقط ۲٫۵ دقیقه زمان احتیاج خواهد داشت. تفاوتی ندارد که بخواهید برای فردی که ۱۰ متر با شما فاصله دارد، وجهی را ارسال کنید یا برای شخصی که در آن طرف دنیا زندگی می کند. به معنای واقعی کلمه چند دقیقه طول می کشد تا وچه مورد نظر بدست شخص مورد نظر برسد.

سیستم بانکی این انتقال وجه را زیرنظر یک نهاد مرکزی یعنی بانک مرکزی انجام می دهد. ارزهای دیجیتال هم روی یک شبکه ای این عملیات را انجام می دهند که در آن شبکه، این درخواست های انتقال، اعتبارسنجی و تایید می شوند. برای مثال بیت کوین Bitecoin و لایت کوین Litecoin از شبکه ای غیرمتمرکز به نام بلاک چین استفاده می کنند.

حالا که متوجه شدیم چقدر ارزهای دیجیتال می توانند به امور انتقال وجه سرعت ببخشند، بیایید در مورد ارز دیجیتال لایت کوین Litecoin صحبت کنیم. بعد از تولد بیت کوین BitCoin در سال ۲۰۰۹ و فراگیر شدن مفهوم ارزهای دیجیتال، پروژه های زیادی از شبکه بلاکچین Blockchain و ایده بیت کوین برای انتقال وجه استفاده کردند و هر کدام معتقد بودند که مزیت بهتری نسبت به دیگری دارند. برای مثال سرعت بالاتر، هزینه پایین تر و یا مقیاس پذیری بهتر.

یکی از این ارزهای دیجیتال، لایت کوین Litecoin است و هدف اصلی آن این است که نسخه سبک تری از بیت کوین BitCoin باشد. برای مثال شاید جالب باشد که بدانید، زمان صرف شده برای انجام معاملات لایت کوین Litecoin تقریبا ۴ برابر سریعتر از بیت کوین BitCoin است.

.

در واقع به زبان ساده می توان گفت که خالق لایت کوین Litecoin، تغییراتی در شبکه بلاک چین معرفی شده توسط بیت کوین BitCoin بوجود آورد و یک بلاک چین جدید با قوانین جدید ایجاد کرد و لایت کوین Litecoin بر روی این بلاک چین جدید متولد شد. البته هنوزشباهت های زیادی بین Litecoin و Bitcoin وجود دارد، به همین دلیل بیت کوین را اگر طلا در نظر بگیرید، لایت کوین را نقره ارزهای دیجیتال می نامند.

هدف اصلی Litecoin تبدیل شدن به یک سیستم پرداخت جهانی است. یعنی افراد بتوانند، وجوه خود را به صورت محلی یا بین المللی ارسال و دریافت کنند، بدون اینکه نیازی به شخص ثالث (مانند بانک) داشته باشند. برای ورود به سایت مربوط به ارز دیجیتال لایت کوین Litecoin اینجا کلیک(+) کنید. برای مشاهده کدهای پروژه لایت کوین Litecoin در گیت هاب، اینجا کلیک(+) کنید.

مجموع لایت کوین قابل استخراج ۸۴,۰۰۰,۰۰۰ عدد است که تا زمان نگارش این مقاله نزدیک به ۶۷,۰۰۰,۰۰۰ آن استخراج شده است.

لایت کوین Litecoin چگونه شروع شد؟

لایت کوین Litecoin اولین بار در سال ۲۰۱۱ توسط یکی از کارمندان سابق گوگل به نام چارلی لی ایجاد شد. مانند بسیاری دیگر از دوستداران بلاکچین، چارلی لی معتقد بود که کد بیت کوین BitCoin نقص زیادی دارد. برای مثال در در بیت کوین BitCoin هیچ راهی برای سرعت بخشیدن به انجام تراکنش ها وجود ندارد. بیت کوین در مقیاس پذیری بسیار ضعیف است و حداکثر می تواند ۷ تراکنش را در یک ثانبه انجام دهد. جدا از همه اینها، نحوه استخراج بیت کوین BitCoin دارای اشکالاتی است که در ادامه در موردش صحبت خواهیم کرد.

در نظر داشته باشید که هرچه افراد بیشتری وارد شبکه می شوند و  از بلاکچین استفاده می کنند، میزان شلوغی شبکه هم بیشتر خواهد شد و اگر بلاک چین، یش از حد شلوغ شود، سرعت معاملات به طور قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد. اینکه بیت کوین حداکثر می تواند ۷ تراکنش را در یک ثانبه انجام دهد، واقعا نقص بزرگی است.

برای اینکه چارلی لی به هدف خود در ایجاد نسخه سبک تر از بیت کوین برسد، که مشکلات بیت کوین را نداشته باشد، مجبور شد یک بلاکچین جدید، با قوانین و ساختار جدید ایجاد کند. به این عمل hard fork گفته می شود. در واقع Litecoin از hard fork کردن بلاک چین بیت کوین بوجود آمد.

مقایسه لایت کوین Litecoin  و بیت کوین Bitcoin

سرعت انجام تراکنش

الگوریتم Litecoin به‌گونه‌ای طراحی شده است که ۴ برابر سریع‌تر از بیت‌کوین، سکه استخراج کند. این الگوریتم در هر ۲.۵ دقیقه یک بلوک استخراج می‌کند و تراکنش تایید می شود؛ درحالی‌که در شبکه‌ی Bitcoin هر ۱۰ دقیقه یک بلوک استخراج می‌شود. درنتیجه، سرعت انجام تراکنش و عملکرد Litecoin تقریبا ۴ برابر بیت کوین است.

الگوریتم مورد استفاده برای تایید تراکنش

بیت‌کوین از الگوریتم سنتی SHA-256 استفاده می‌کند و لایت‌کوین، الگوریتمی به‌ نام Scrypt دارد. دلیل سرعت بالای Litecoin هم همین االگوریتم Scrypt است که به نسبت SHA-256 بسیار سریعتر است.

تعداد سکه‌های موجود و قابل استخراج

تعداد سکه‌های موجود و قابل استخراج از شبکه‌ی بیت‌کوین، حداکثر توانایی تولید و استخراج ۲۱ میلیون عدد از این ارز را دارد. در حالی‌ که ظرفیت شبکه‌ی لایت‌کوین، ۸۴ میلیون سکه است. در زمان نگارش این مقاله، تقریبا ۶۷ میلیون ارز لایت کوین، استخراج شده است.

فناوری لایت کوین Litecoin

تلاش برای درک نحوه کارکرد فناوری بلاکچین کاملا گیج کننده است. این بدان دلیل است که بیشتر مواردی که هنگام بحث درباره ارز دیجیتال، درباره آنها صحبت می کنیم کاملاً جدید هستند! به همین دلیل فکر می کنم توضیح موارد به اساسی ترین شکل ممکن با استفاده از مثالهای واقعی مهم است. بنابراین، بیایید کمی بیشتر در مورد فناوری بلاکچین Litecoin بدانیم.

 

در مثال قبلی ما توضیح دادیم که چگونه می توانید از ایران به فردی در آفریقای جنوبی، وجهی را ارسال کنید و درک کردیم که استفاه از ارز دیجیتال به جای پول فیات بسیار سریعتر، ارزان تر و آسان تر است. حال بیایید بررسی کنیم که این انتقال واقعا چگونه انجام می شود.

  • در ابتدا باید دوست شما آدرس کیف پول لایت کوین خود را به شما بدهد. (فرض کنید شماره حسابش را می دهد تا برایش پول واریز کنیم)
  • بعد ما در کیف پول خودمان یک درخواست انتقال ثبت می کنیم که شامل مقدار و آدرس مقصد است.
  • این درخواست وارد بلاکچین می شود که شامل کلید خصوصی ما + مقدار لایت کوین درخواستی برای انتقال + آدرس کیف پول مقصد است.
  • کلید خصوصی ما در واقع همان امضای ماست که ثابت می کند این درخواست واقعا از سمت ما ارسال شده است، مانند چک های بانکی که مهر و امضای روی چک تایید می کند که واقعا، صاحب چک، قصد انتقال این مبلغ را داشته است.
  •  این درخواست روی شبکه بلاکچین منتشر می‌شود و یک استخراج کننده، تأیید می‌کند که امضای ما صحیح است. یعنی تایید می کنند که کلید خصوصی ما واقعا صاحب آن مقدار لاین کوین هست. (به اصطلاح در حسابمان پول هست)
  • هر ۲٫۵ دقیقه یک بلاک روی شبکه بلاکچین تولید می شود و تمام درخواست ها از تمام دنیا، درون این بلاک جمع می شوند. سپس استخراج کنندگان، درخواست های درون این بلاک را بررسی و تایید می کنند. یعتی بعد از ۲٫۵ دقیقه پول در کیف پول دوست شما در آفریقای جنوبی خواهد بود. به همین سادگی!

مقیاس پذیری لایت کوین Litecoin

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کنید این است که بلاکچین Litecoin تا چه اندازه مقیاس پذیر است. همانطور که قبلا توضیح دادیم، مقیاس پذیری توانایی انجام معاملات بیشتر در واحد ثانیه است. بیت کوین تنها قادر است حداکثر ۷ تراکنش در ثانیه را پردازش کند. Ethereum که دومین بلاک چین محبوب است، حداکثر به طور متوسط ۱۵ تراکنش در ثانیه را پردازش می کند.

Litecoin قادر است حداکثر ۵۶ تراکنش در ثانیه را پردازش کند! این باعث می شود سرعت آن بسیار سریعتر از بیت کوین و اتریوم باشد! با محبوبیت بیشتر Litecoin در آینده، این ارز دیجیتال می تواند از پس تعداد زیادی تراکنش در ثانیه بر بیاید.

الگوریتم استخراج لایت کوین Litecoin

استخراج یکی از مهمترین بخشهای فناوری بلاکچین است. استخراج فرآیندی است که به افراد، امکان ارسال و دریافت وجوه را بدون نیاز به شخص ثالث می دهد! انواع مختلفی از استخراج وجود دارد. Litecoin از یک مدل استخراج به نام Proof-of-Work یا به اختصار PoW استفاده می کند. اگرچه بیت کوین هم از PoW استفاده می کند، اما تفاوت های اندکی بین این دو وجود دارد. بیت کوین از چیزی به نام هش کردن SHA-256 استفاده می کند.

به زبان ساده، این بدان معناست که هرچه تعداد معاملات بیشتر و بیشتر می شود، دشواری پردازش هر پازل دشوارتر می شود. وقتی این اتفاق می افتد، استخراج کنندگان برای تأیید بلوک نیاز به استفاده بیشتر و بیشتر از برق دارند! این روزها، استخراج کنندگان بیت کوین نیاز به استفاده از سخت افزار ASIC (مدارهای مجتمع مخصوص برنامه) دارند که بسیار گران است. این امر باعث ناعادلانه بودن افرادی می شود که پول زیادی ندارند اما می خواهند استخراج کنند.

اما بلاکچین Litecoin متفاوت است، زیرا از چیزی به نام الگوریتم اسکریپت استفاده می کند. به زبان ساده، مردم می توانند به جای نیاز به سخت افزار گران قیمت، Litecoin را با استفاده از GPU (واحد پردازش کارت گرافیک) استخراج کنند. پردازنده های گرافیکی بسیار ارزان تر هستند، به این معنی که افراد بیشتری توانایی استخراج را دارند!

این برای استخراج کنندگان با پول کمتر عالی است. با این حال، در آینده، ممکن است از سخت افزار ASIC برای استخراج Litecoin استفاده شود. بنابراین، وقتی این کار انجام می شود، به این معنی است که کسانی که توانایی خرید تجهیزات گران قیمت را دارند، شانس بیشتری برای دریافت جوایز استخراج Litecoin خواهند داشت. بنابراین، اگر به دنبال استخراج Litecoin هستید، قبل از اینکه خیلی دیر شود، همین حالا شروع کنید!

امنیت لایت کوین Litecoin

تقریباً هر برنامه ای که تاکنون استفاده کرده اید در یک سرور متمرکز کار می کند. مانند: فیس بوک، اینستاگرام و توییتر. این یعنی شما به یک شرکت شخص ثالث، اعتماد می کنید که از اطلاعات شخصی شما در برابر هکرها محافظت کند. بانک هم یکی دیگر از نمونه های خوب یک شرکت متمرکز است. اگر یک مجرم بتواند سرورهای مرکزی بانک را هک کند، به طور بالقوه می تواند به حساب بانکی شما دسترسی پیدا کند.

اما Litecoin یک سیستم پرداخت غیرمتمرکز است. تنها راه هک شدن Litecoin این است که کسی ۵۱٪ یا بیشتر شبکه را کنترل کند. برای اینکه یک هکر بتواند این کار را انجام دهد. باید بیش از ۵۱٪ از قدرت محاسبه استخراج را در کل شبکه تولید کند. احتمال وقوع این امر تقریباً غیرممکن است.

سواستفاده و پولشویی با لایت کوین Litecoin

مانند اکثر فناوری های جدید، همیشه افرادی هستند که سعی می کنند از آن فناوری برای موارد غیرقانونی استفاده کنند. متأسفانه در مور ارزهای دیجیتال هم این نگرانی وجود دارد. یکی از مواردی که دولت ها نگران آن هستند، اینست که می توان از فناوری بلاکچین برای پولشویی استفاده کرد. مجرمان سعی می کنند پول غیرقانونی خود را تبدیل به ارزهای دیجیتال کنند تا دولت اطلاعای از مقدار آن نداشته باشد و نتواند  این پول را از آنها نگیرد.

از آنجا که Litecoin به افراد اجازه ارسال و دریافت وجه را به صورت ناشناس می دهد، برای افرادی که می خواهند درآمد جنایی خود را بشویند ایده آل است. اگرچه هر معامله ای برای مشاهده در بلاکچین در دسترس است، اما تنها اطلاعاتی که نمایش داده می شود آدرس کیف پول است و هیچ اطلاعی از هویت صاحب کیف پول در بلاکچین موجود نیست.

نگرانی دیگر این است که ارزهای دیجیتال معمولاً به عنوان ارز DarkWeb استفاده می شود. DarkWeb محلی است که کالاهای غیرقانونی مانند مواد مخدر، اسلحه و کارت های اعتباری سرقتی به صورت آنلاین خرید و فروش می شوند. مثالی از یکی از این وب سایت های DarkWeb، وبسایت جاده ابریشم است. جاده ابریشم به دلیل فعالیتهای غیرقانونی که در همه آنها بابت خرید و فروش از بیت کوین استفاده می شد، شهرت زیادی داشت. این سایت در سال ۲۰۱۳ توسط FBI بسته شد. اما بیش از ۱ میلیارد دلار معامله با بیت کوین قبل از این از طریق این وب سایت انجام شد!

لازم به یادآوری است، با این که از Litecoin و سایر ارزهای دیجیتال برای اعمال غیرقانونی استفاده شده است، اما باید در نظر داشت که جامعه آماری این افراد بسیار پایین است و بیشتر افراد از ارزهای دیجیتال به دلیل سرعت بالا در ارسال و دریافت وجه و ارزان بودن کارمزد انتقال، استفاده می کنند.

سخن آخر در مورد لایت کوین

در آخر باید متذکر شوم که فقط به این دلیل که معاملات Litecoin سریعتر و ارزانتر از معاملات بیت کوین هستند، نباید تصور کنید که گزینه بهتری است. اگر به دنبال سرمایه گذاری در یکی از این ارزهای رمزپایه هستید، اکیداً توصیه می کنم قبل از انجام این کار، تحقیق کاملی در مورد ارزهای دیجیتال انجام دهید.

آیا اکنون درک بهتری از نحوه کار بلاکچین Litecoin و مزایای آن نسبت به ارز فیات عادی دارید؟ آیا فکر می کنید جایگزین بهتری برای بیت کوین است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *